Hoe maak je van informeel leren een succes?

Hoe maak je van informeel leren een succes?

Onderzoek bevestigt wat we eigenlijk al weten: klassikale opleidingen hebben weinig impact. Als leer- en opleidingsverantwoordelijken dienen we onze focus van formele opleidingen meer te verschuiven naar vormen van informeel leren. Deze laten meer flexibiliteit toe en verhogen zelfs de impact van formele leerinitiatieven.

Informele leermomenten zijn dan ook alle manieren van leren die niet georganiseerd zijn. Ze vinden vooral vrijwillig en spontaan plaats. Een valkuil van informeel leren is dat men het in zo'n mate probeert te sturen dat het niet langer informeel is. Belangrijk is om de juiste context te scheppen voor informeel leren en de nodige faciliteiten aanreiken.

Hoe faciliteer ik informeel leren binnen mijn organisatie? Wij delen 3 tips & tricks om van informeel leren een succes te maken:

1. Vergroot het netwerk van je werknemers

Weten bij wie je terecht kan met een probleem of vraag is een belangrijke voorwaarde voor informeel leren. Daarom is het belangrijk om het netwerk van werknemers te vergroten. Bied voldoende gelegenheden aan om kennis en ervaringen met elkaar te delen. Organiseer bijvoorbeeld een lerend netwerk, demo fest, inspiratiesessies of netwerking events.

Denk maar aan de onboarding van nieuwe medewerkers binnen jouw organisatie. Ligt de focus hierbij op het overdragen van kennis en het in orde brengen van administratieve taakjes? Of stel je mensen in staat om contacten te leggen en elkaars expertise te ontdekken? 

Houd niet alleen de focus op interne kennisdeling: spoor mensen aan om externe contacten te leggen en om vervolgens met nieuwe ideeën terug te komen. Let op, het vergroten van het netwerk van je medewerkers staat niet gelijk aan het opzetten van een nieuw discussieforum of een nieuwe Slack. Tracht de werknemers niet naar jou toe te trekken, ga waar zij zich reeds bevinden. Ga op zoek naar de momenten en kanalen waarop werknemers van nature met elkaar communiceren en zet deze nog krachtiger in. 

2. Leg de verantwoordelijkheid bij de medewerker zelf

Elke medewerker dient zelf de verantwoordelijkheid te nemen en voelen over zijn/haar eigen ontwikkeling. Iedere vorm van controle of verplichting vanuit de werkgever vermindert dit gevoel van verantwoordelijkheid. Informeel leren zal het beste functioneren in een organisatie die de juiste ondersteuning en hulpmiddelen beschikbaar stelt voor haar werknemers, zonder het te willen sturen en meten. 

Communiceer de verwachtingen en geef medewerkers de tijd en ruimte om zich te ontwikkelen. Sta daarnaast ook open voor de manieren waarop werknemers buiten de georganiseerde L&D initiatieven leren. Misschien discussiëren ze vaak op LinkedIn, hebben ze hét youtube kanaal gevonden of delen ze kennis in de koffiehoek. Dit biedt een goudmijn aan informatie die ook andere medewerkers kan ondersteunen om de verantwoordelijkheid te nemen over hun eigen ontwikkeling. 

3. Integreer informele leermomenten in formele leeractiviteiten

Hoewel formele leeractiviteiten weinig impact realiseren, zijn opleidingen in veel organisaties nog steeds de meest gebruikte methode om kennis en vaardigheden aan te leren. Ook op deze momenten kan worden ingezet op informeel leren. In plaats van 100 slides in een opleiding te behandelen, kan er meer ruimte worden gecreëerd voor informele leermomenten. Zet bijvoorbeeld in op interactie rond authentieke cases en vraagstukken. Beter nog: laat werknemers zelf problemen en vragen uit het werkveld meenemen naar een training. Maak gebruik van tools en middelen die je nadien als performance support beschikbaar stelt. 

Meer tips & tricks? Download dan ons gratis e-book 'Meer leerimpact in 6 stappen'. 

Ondersteuning nodig bij het stimuleren van informeel leren in uw organisatie? Bekijk wat onze consultants voor u kunnen betekenen. 

Inschrijven nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van De Opleidingscoach!
23
apr
De Opleidingscoach en "Opleidingen van de Toekomst"!

Hoe bereid je je voor op de...

16
jun
Van leren naar presteren, dankzij kwalitatieve werkinstructies

Werkinstructies zijn meer dan een wettelijke verplichting.

...
09
mrt
Het L&D Café, een inspirerende namiddag op stap.

Voel jij je als L&D professional soms ook wat ...

De Opleidingscoach is dé leerexpert in België voor het opzetten of versterken van leer- en ontwikkelings-strategieën in lijn met de missie en visie van bedrijven en organisaties. Wij bieden gespecialiseerde en innovatieve kennis aan binnen het L&D-domein in een op-maat partnership.