L&D Professional in de kijker: Ning De Baere

L&D Professional in de kijker: Ning De Baere

Ning is topstarter en Learning Community Manager bij Planet Talent. Met de “Impact AcadeME” geeft zij pas afgestudeerde topstarters in ICT, sales en management een kickstart in hun carrière. 

Waarin verschilt Planet Talent van een rekruteringsbureau? 

Bij Planet Talent hebben we twee luiken: het matchingsluik en het opleidingsluik. We gaan eerst per kandidaat kijken naar zijn of haar profiel maar ook naar de bedrijfscultuur die bij hen past. Vervolgens kijken we in onze database naar vacatures en organisaties om een match te maken. Dat is het eerste belangrijke luik. Nadat een topstarter is gematcht met een bedrijf, werkt hij/zij nog altijd voor Planet Talent. Dat is het grootste verschil met een rekruteringsbureau: ze blijven onze werknemers voor twee jaar. In die twee jaar doorlopen de topstarters de ‘Impact AcadeME’: een intensief leertraject met maandelijkse events, tweedaagse bootcamps, opleidingen en ook online cursussen die gericht zijn op het verwerven van essentiële soft skills. Daarnaast wordt elke  topstarter ook gematcht met een coach van Planet Talent die hen via individuele coaching zal begeleiden in hun loopbaan.

De Opleidingscoach gelooft heel erg in het werken vanuit talenten en het inzetten op een talentgedreven aanpak in organisaties. Hoe zien jullie dat bij Planet Talent?

Wij zeggen altijd ‘hire for attitude, train for skills’. We kijken niet zozeer naar het diploma, maar naar het potentieel en talent van elke nieuwe topstarter. Je onderscheidt je niet met je kennis van Java of Excel maar wel met soft skills en people vaardigheden. Het verschil maak je op je werkplaats door je manier van samenwerken, door leiderschap, door het kunnen meedraaien in een veranderende omgeving en het kunnen verwerken van tegenslag.

Bij Planet Talent zijn wij het niet eens met het woord ‘soft skills’. We willen graag een nieuwe term omdat soft skills eigenlijk de hard skills zijn. Het zijn de moeilijkste skills om te verwerven en tegelijkertijd zijn ze heel erg belangrijk. Veel topstarters denken nog dat deze skills ‘mooi meegenomen zijn’ maar zeker voor topstarters in een ICT omgeving – waar kennis heel snel verouderd is – zijn ze cruciaal. Dat is iets wat wij reeds voor hun start proberen mee te geven aan onze topstarters.

Op welke manier tracht de Impact AcadeME het talent van elke topstarter te doen ontpoppen?  

De Impact AcadeME is een tweejarig traject opgedeeld in 4 semesters, waarbij opleidingen en de job hand in hand lopen om zoveel mogelijk impact te creëren. We vertrekken hierbij vanuit een holistische benadering tussen lichaam en geest om zo je professionele zelf volledig te ontplooien. Tijdens bootcamps zetten we in op verschillende fysieke activiteiten en we stellen bijvoorbeeld enkele topstarters aan sportambassadeur.

Het traject start met een intensieve onboarding, wat van belang is om een “community gevoel” te creëren. Sommigen topstarters starten alleen bij een klant, anderen zitten met meerderen bij een klant. Dat is wel een verschil. Door de onboardingsworkshop leren ze mekaar beter kennen wat maakt dat ze veel meer kennis delen en raad vragen aan elkaar. Bovendien voelen ze zich dan ook veel meer deel van PlanetTalent.

Het eerste jaar van Impact AcadeME is gericht op “leading you”. Hoe kan ik zelf doelen stellen? Hoe kan ik mijn carriere en mijn ontwikkeling in eigen handen nemen? Hoe kan ik feedback vragen? Hierin worden ze bewust gemaakt van het belang van soft skills en hun ontwikkeling in eigen handen te nemen. Ze gaan proactief doelen stellen en zitten 2 à 3 keer per jaar samen met hun coach. In de tussentijd zijn er verschillende workshops, business games, bootcamps en een breed online aanbod van cursussen.

Het tweede jaar is meer gericht op leading others”. Hoe kan ik nu zelf verandering brengen? Hoe kan ik mijn ideëen presenteren? Hoe kan ik feedback geven aan anderen? Ho kan ik kritisch kijken naar huidige processen?

Gedurende twee jaar bieden wij een context voor leren en geven topstarters een netwerk, maar het is nog wel aan hen om het te doen. Dat is een van de grootste uitdagingen: leren moet steeds vanuit jezelf komen. De rol van de coach is hierin belangrijk om vooral het “waarom” erachter duidelijk te maken en te helpen bij de vertaling van de opleidingen naar de specifieke werksituatie van elke topstarter.

Ofdat medewerkers verantwoordelijkheid opnemen voor hun eigen ontwikkeling wordt grotendeels beïnvloed door de omgeving. Een werkgever die dit ondersteunt, geeft een belangrijk signaal aan werknemers. Hoe zetten jullie hier op in?

Wij geven topstarters de nodige tools mee en proberen een positieve growth mindset te stimuleren bij hen, maar als de werkomgeving bij de klant het niet ondersteunt dan kunnen we het wel vergeten. We zijn nu volop bezig om de klant meer als partner te zien en hen meer te betrekken in het gehele traject. We willen zo een andere boodschap meegeven: “wij zijn uw partner en niet puur een leverancier van opgeleide topstarters”.

Als L&D professionals moeten we afstappen van het idee dat we werknemers alles zelf moeten aanleren. Ontwikkelen gaat niet enkel over het ontwerpen en leveren van opleidingen, het gaat erom dat we continu en onafhankelijk leren mogelijk maken. Daarom moeten we vooral ook leidinggevenden begeleiden zodat zij medewerkers kunnen ondersteunen in hun ontwikkeling. We zien namelijk dat dit de ontbrekende schakel is om topstarters nog meer in die drivers seat te krijgen en om meer impact te creëren met het traject.

Welk advies heb je aan een (beginnend) L&D professional?

Als L&D professionals moeten we ervoor waken dat we niet gewoon het gevraagde uitvoeren. Bijvoorbeeld: er wordt weinig feedback gegeven, maak een feedback cursus. We moeten durven kijken naar het hele systeem en de achterliggende problemen zoals: is er wel een feedbackcultuur? Is het probleem op te lossen met een cursus die enkel aan onze topstarters wordt gegeven?

Bij mijn opstart werd er gevraagd om cursussen te maken voor het online leerplatform. Vooraleer ik hieraan ben begonnen ben ik eerst gaan kijken: waarom en welke cursussen zijn er nodig? Vervolgens heb ik een leerstrategie opgesteld samen met onze coaches, recruiters, de marketing afdeling en andere partijen. Dit heeft weliswaar voor wat vertraging gezorgd maar een jaar later merken we dat die leerstrategie echt leeft in onze organisatie en dat dat een grote meerwaarde heeft gehad.

Er is een groot verschil tussen een strategische en een operationele rol. Bedrijven kunnen het zich niet permitteren om L&D in een louter operationele rol te duwen. (Beter) feedback geven en krijgen is niet het doel. Effectiever samenwerken en zo betere resultaten halen is het doel. Steeds kijken naar wat het oplevert en of we wel de juiste richting uitgaan, dat is onze taak als L&D professional.

Ben jij (beginnend) L&D professional of opleidingsverantwoordelijke en wil je meer strategisch aan de slag om meer impact te creëren op organisatiedoelstellingen? Schrijf je in voor onze driedaagse opleiding “Aan de slag als L&D professional” op 18/10, 25/10 en 8/11 in Mechelen. 

Inschrijven nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van De Opleidingscoach!
23
apr
De Opleidingscoach en "Opleidingen van de Toekomst"!

Hoe bereid je je voor op de...

16
jun
Van leren naar presteren, dankzij kwalitatieve werkinstructies

Werkinstructies zijn meer dan een wettelijke verplichting.

...
09
mrt
Het L&D Café, een inspirerende namiddag op stap.

Voel jij je als L&D professional soms ook wat ...

De Opleidingscoach is dé leerexpert in België voor het opzetten of versterken van leer- en ontwikkelings-strategieën in lijn met de missie en visie van bedrijven en organisaties. Wij bieden gespecialiseerde en innovatieve kennis aan binnen het L&D-domein in een op-maat partnership.