Uw KMO in beweging door strategisch in te zetten op een opleidingsplan

Uw KMO in beweging door strategisch in te zetten op een opleidingsplan

Als KMO inzetten op opleiding en de ontwikkeling van uw werknemers is niet alleen cruciaal om als bedrijf wendbaar te blijven in deze turbulente tijden maar ook om te verzekeren dat het vertrek van werknemers uit de organisatie niet het vertrek van relevante kennis betekent. Uit onderzoek blijkt bovendien dat nieuwe medewerkers steeds meer kiezen voor een bedrijf dat inzet op hun persoonlijke groei en ontwikkeling.

Het belang van een strategisch opleidingsplan voor uw KMO

We komen bij veel bedrijven over de vloer waar opleidingen zich vaak beperken tot wettelijke thema’sen/of veiligheidsopleidingen. In orde zijn met deze opleidingsvereisten is uiteraard prioriteit om uw activiteiten te kunnen en te mogen uitoefenen! Het opleiden van mensen bestaat echter uit meer dan enkel het aanbieden van verplichte opleidingen.

Als groeiende KMO sta je ook voor uitdagingen zoals cultuurverandering, een andere snelheid van werken, zich kunnen aanpassen aan vragen uit de markt, de toenemende noodzaak van innovatie,… Hoe ga je hier vandaag mee om? Krijg je medewerkers voldoende mee in je verhaal?

Als je als organisatie wendbaar wil blijven, als je wil innoveren, moet je inzetten op het potentieel en de talenten van je medewerkers. En dat kan door hen te stimuleren om te leren, door hen nieuwe vaardigheden te laten leren en door ervoor te zorgen dat ze bijblijven. Door opleidingen te geven en medewerkers te laten leren van en met elkaar, kan u organisatiegroei stimuleren.

Optimaal en kostenbewust opleiden

Opleidingen organiseren is zeker niet goedkoop. En voor de wettelijke thema’s kan je hier niet onderuit. Maar opleiden is meer dan enkel een externe leverancier inschakelen en iedereen een of meerdere dagen van de werkplek halen.

Opleiden en leren kan en moet vooral ook op de werkplek gebeuren, tijdens de werkuren en tussen collega’s onderling. Denk hierbij aan werkvormen zoals intervisie, mentorship, coaching,.. dat zijn opleidings- en leervormen die vaak weinig worden ingezet, maar een groot rendement kunnen hebben.

In het kader van digitalisering zien we dat heel wat organisaties de medewerkers met de meeste affiniteit met digitale tools inzetten om hun kennis en enthousiasme over deze tools te delen met de rest van de organisatie. Als je een goed opgezet traject opzet, kan je met weinig budget en middelen in geen tijd je niveau van digital readiness verhogen!

De sleutel tot succes?

Inzetten op leren en opleiden heeft enkel zin als je als organisatie een duidelijk doel nastreeft en erin gelooft dat de medewerkers de succesfactoren zijn in het behalen van dat doel.

Als organisatie beschik je immers over veel in-house kennis, maar dikwijls wordt hier niet actief op ingezet. Dat brengt een grote kost met zich mee! Want: hoe kan je als organisatie klanttevredenheid verhogen als medewerkers niet van elkaar weten welke service ieder levert aan elke klant?

De sleutel tot succes? Starten met kennisdeling en dan samen kijken wat beter kan! Als je er als organisatie kan voor zorgen dat mensen kennis delen met elkaar en hierover verder gaan nadenken (samen), gaan ze efficiënter werken, klantvriendelijker werken, meer verantwoordelijkheid nemen, en innovatiever zijn.

In elke service, bij elk product dat je aan de klant levert blijven mensen heel veel meerwaarde bieden. Het is dan ook ongebruikelijk dat bedrijfsleiders niet vaker leer- en ontwikkelprojecten op de agenda zetten.

Verander je mindset, dan verandert alles!

Inzetten op het delen van de kennis waarover je medewerkers reeds beschikken vormt de sleutel tot succes. Elk project, elke nieuwe situatie is een verandering voor mensen. In grote veranderingstrajecten adviseer ik vaak om in eerste fase te starten met informeren van mensen en pas later te trainen op zaken die echt nodig zijn.

Hoe kan je als KMO je mindset op leren en opleiden veranderen? Door bewust een strategisch opleidingsplan op te zetten en breder te kijken dan enkel de optie van ‘klassikale opleidingen’. Wanneer er gekeken wordt naar alternatieve vormen van leren en ideeën aangereikt worden op vlak van opleiden, leren en kennisdeling, zien we een cultuurverandering op gang komen. Er vindt namelijk veel vaker constructieve open communicatie tussen medewerkers onderling. Dit alles met als doel om te leren en te verbeteren, zowel als individu als organisatie.

De Opleidingscoach: uw partner in opleiding en leren  

We bekijken samen met u waar u naartoe wil als organisatie (groei, omzet verhoging, marktaandeel, klantgerichtheid verhogen, …). Daarnaast bespreken we samen met u de mogelijkheden en ondersteunen we u bij de opmaak van opleidingsplan(nen) om uw doelstellingen te realiseren.

Wilt u als vormingscoördinator uw rol professioneler invullen door meer kennis van de opleidingsmarkt te hebben? Schrijf je dan in voor de Opleiding tot vormingscoördinator”  via: info@opleidingscoach.be

Optimaal en kostenbewust opleiden, daar gaan wij voor!

Inschrijven nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van De Opleidingscoach!
23
apr
De Opleidingscoach en "Opleidingen van de Toekomst"!

Hoe bereid je je voor op de...

16
jun
Van leren naar presteren, dankzij kwalitatieve werkinstructies

Werkinstructies zijn meer dan een wettelijke verplichting.

...
09
mrt
Het L&D Café, een inspirerende namiddag op stap.

Voel jij je als L&D professional soms ook wat ...

De Opleidingscoach is dé leerexpert in België voor het opzetten of versterken van leer- en ontwikkelings-strategieën in lijn met de missie en visie van bedrijven en organisaties. Wij bieden gespecialiseerde en innovatieve kennis aan binnen het L&D-domein in een op-maat partnership.