Van opleidingsleverancier naar performance consultant

Van opleidingsleverancier naar performance consultant

Als partner van Stimulearning, mochten wij de L&D Talk van leerexpert Jérôme Wargnier co-hosten. Wij vatten de belangrijkste lessen uit zijn L&D talk: "L&D performance: from promise to proof" voor je samen. Dit artikel werd gepubliceerd in het magazine Leren en Ontwikkelen

Stel je voor: je werkt als L&D medewerker in een organisatie en krijgt de vraag om een opleiding rond SMART doelstellingen, effectieve meetings en assertiviteit te voorzien. Kan jij een antwoord bieden op die uitdagingen? Met die vraag startte de L&D Talk van Jérôme Wargnier. In de chat kwamen gelijkaardige antwoorden: “Ja, maar…”, “Ja, op voorwaarde dat…” of “Vertel me meer”. Die antwoorden zijn zeer terecht. Uiteraard is ieder van ons in staat om opleidingen te organiseren rond deze thema’s. Met wat je in huis hebt of op de markt vindt, kan je snel een antwoord te bieden. Of dat dan het juiste antwoord is, is een andere vraag.

Mede door het immense opleidingsaanbod, verval je al snel in het louter “aanleveren” van (online) opleidingen. Maar wat maken we met deze opleidingen mogelijk? Participatie, motivatie, effectievere meetings, … Of een hoop verloren budget en veel administratie? In realiteit weten we het vaak niet. Dat is jammer, vindt ook Jérôme Wargnier: "L&D is not defined by their catalogue, training hours, tools or satisfaction rates. L&D is defined by what it makes possible.” De waarde van L&D zit niet in een rol als training provider of learning enabler. Pas wanneer we ons opstellen als echte Performance Consultant, evolueren we van belofte naar bewijs en creëren we business impact.

"L&D is not defined by their catalogue, training hours, tools or satisfaction rates. L&D is defined by what it makes possible.”

Tijdens zijn L&D Talk, gaf Jérôme concrete tips om die belofte waar te maken. We geven je graag enkele van zijn tips mee die je vandaag nog kan toepassen:

  1. Vraag naar RONI. Bied nooit een oplossing zonder een duidelijk probleem. Stel daarom de vraag naar de “Risk Of Not Investing”. Met andere woorden: wat zijn de gevolgen als we hier niets mee doen? Durf verzoeken afwijzen, wanneer er geen of weinig gevolgen zijn.
     
  2. Kijk verder dan de eerste briefing. Ga niet louter af op de informatie die je krijgt van degene die met een verzoek naar jou komt. Observeer mensen op hun werkplek, ga in gesprek met medewerkers en SME’s, raadpleeg cijfers en onderzoek de omgevingsfactoren.
     
  3. Start with the end in mind. Beginnen doe je met een duidelijk en gedeeld beeld van het resultaat dat je wilt bereiken. Let op, dat resultaat is nooit “een opleiding”. Of “deelname van …% aan de opleiding”. Of een tevredenheidsscore. Welk performance-gerelateerd resultaat hebben jullie voor ogen? Wat zijn de indicatoren voor succes?

"Don't give a solution without a problem. Don't confuse means with goals."

Wanneer je bovenstaande tips grondig toepast, zou je een goed beeld moeten hebben van de gewenste impact en bijhorende indicatoren. Die inzichten neem je mee in het ontwerp van je leerinitiatieven. Een opleiding kán een antwoord bieden op de uitdaging maar soms zijn duidelijke verwachtingen, een kritische blik naar het takenpakket of coaching de way to go.

Ook in de opvolging en evaluatie grijp je terug naar de verworven inzichten. Senior management ligt niet wakker van tevredenheidsscores, kennistoetsen of aanwezigheidslijsten. En terecht. Die scores kunnen relevant zijn om onze initiatieven oppervlakkig bij te sturen wanneer nodig. Maar wat écht telt, is de impact die we maken op de performance. Weet jij welke impact jouw initiatieven realiseren?

Dus, stel je voor: je werkt als L&D medewerker in een organisatie en krijgt de vraag om opleiding te voorzien. Wat ga jij antwoorden?

Wil jij groeien als leerprofessional, zodat je meer als business partner kan optreden? Neem een kijkje in ons opleidingsaanbod voor de L&D professional.

Inschrijven nieuwsbriefSchrijf je in voor de nieuwsbrief van De Opleidingscoach!
31
mrt
Me-time: creëer preventief draagkracht voor stressvolle situaties.

Coaching is een krachtige manier om medewerkers in beweging te...

10
mrt
Stagiaire Elisa zet haar schouders mee onder leren

Mijn eerste stageweek zit erop. Zoals verwacht kwam er tijdens de...

10
feb
Hybride leren voor meer leerwinst

In tegenstelling tot wat veel mensen denken, komt hybride...

De Opleidingscoach is dé leerexpert in België voor het opzetten of versterken van leer- en ontwikkelings-strategieën in lijn met de missie en visie van bedrijven en organisaties. Wij bieden gespecialiseerde en innovatieve kennis aan binnen het L&D-domein in een op-maat partnership.