Ook De Opleidingscoach gaat (terug) naar school

Ook De Opleidingscoach gaat (terug) naar school

Wij streven naar gelukkige medewerkers in wendbare bedrijven. De basis hiervoor wordt al vroeg gelegd: in scholen. Vormgeven aan de lerende organisatie, dat is iets wat De Opleidingscoach doet in kleine en grote bedrijven, maar ook binnen onderwijs. 

De uitdaging

Leen Lievens, Manager bij De Opleidingscoach vertelt: “Scholen en bedrijven staan voor gelijkaardige uitdagingen: het creëren van een leercultuur, leergoesting stimuleren bij studenten, het rendement van een opleiding verhogen, docenten professionaliseren, digitalisering en noem maar op. 

In scholen en onderwijsinstellingen staat leren uiteraard ook voorop. En dat gaat heel breed: we bouwen aan de juiste basiskennis en vaardigheden, maar ook aan kritisch burgerschap, zelfvertrouwen en een duurzaam toekomstperspectief. Vanuit De Opleidingscoach ondersteunen we verschillende Nederlandse (hoge)scholen in hun missie. De focus ligt dan o.a. op het hervormen en professionaliseren van opleidingsprogramma’s.
 

"We wakkeren, met gebruik van traditionele doceervormen, niet de juiste urgenties/leerbehoeften aan en we luisteren onvoldoende naar de leerbehoeften die wel tot uiting komen." - Soraya Vreye

 

Enkele experten in de kijker

Onze collega’s Ning De Baere, Soraya Vreye en Dag De Baere ondersteunen, naast bedrijven, ook hogescholen, scholenkoepels en universiteiten in het herontwerp van hun opleidingsprogramma’s, volgens het High Impact Learning That Last (Hill) model. 

“Dat de klassieke onderwijsprogramma’s met hoorcolleges en kennistoetsen heel wat potentieel laten liggen, weten ze in Nederland al langer”, vertelt Ning. “Samen met verschillende hogescholen en universiteiten bouwen we aan programma’s waarin we vakoverschrijdend werken, de student vanaf dag één met reële projecten aan de slag laten gaan en hun leerproces continu ondersteunen. Zo ontwikkel je young potentials die kritisch denken, inzicht hebben in hun vakgebied en kunnen omgaan met snel veranderende kennis. Ook in België is er nog heel wat potentieel binnen scholen om hierop in te zetten.”

Soraya vult aan: “Naast de focus op het optimaliseren van de aanpak van opleidingsprogramma’s, mogen we de rol van docenten en leerkrachten niet onderschatten. Wat mij bezighoudt is de lage waardering voor het lerarenberoep en de stijgende uitval van startende leraren. Ik geloof er stellig in dat we het lerarenberoep moeten herwaarderen door veel en gericht in leraren/docenten te investeren. Op kop moeten we investeren in een goede aanvangsbegeleiding zodat startende leraren hun enthousiasme niet verliezen en de kans krijgen echt gebeten te worden door het beroep. Ik stond ooit zelf voor de klas, en heb aan de lijve ondervonden hoe weinig leerlingen intrinsiek gemotiveerd en geïnteresseerd zijn. Maar ik weiger te geloven dat dit gebrek aan leergoesting en doorzettingsvermogen eigen is aan de jeugd van tegenwoordig. We wakkeren, met gebruik van traditionele doceervormen, niet de juiste urgenties/leerbehoeften aan en we luisteren onvoldoende naar de leerbehoeften die wel tot uiting komen. Vanuit mijn L&D pet denk ik heel graag, samen met scholen, mee na over hoe effectieve aanvangsbegeleiding er kan uitzien en hoe leerkrachten het enthousiasme in hun leerlingen kunnen aanwakkeren.”
 

We faciliteren scholen om na te denken over de essentie van hun werk: leren stimuleren bij zowel leerlingen als leerkrachten. Ik ben ervan overtuigd dat scholen reeds de bekwaamheid en motivatie hebben om antwoorden te bieden op deze uitdagingen. - Dag De Baere


Ook Dag vertelt vanuit zijn ervaring als leerkracht: “Voor scholen, leerkrachten, leerlingen en ouders komt er veel op hun bord. De digitalisering, al dan niet werken met een nieuw curriculum, dalende onderwijskwaliteit, alle negatieve berichtgeving over ons onderwijssysteem, … Binnen De Opleidingscoach faciliteren we scholen om tijd en ruimte te maken om na te denken over de essentie van het werk: leren stimuleren bij zowel leerlingen als leerkrachten. Ik ben ervan overtuigd dat scholen reeds de bekwaamheid en motivatie hebben om antwoorden te bieden op deze uitdagingen. Ik kijk er naar uit om dit schooljaar opnieuw een hefboom te zijn van het interne groeivermogen en zo duurzaam te vernieuwen.”

 

Wij wensen alle studenten en leerkrachten een fijne opstart van het nieuwe academiejaar! 

Ben je als school of onderwijsinstelling op zoek naar advies of ondersteuning m.b.t. het ontwerp van professionaliseringsprogramma, het concretiseren van een vakoverschrijdend lesgeven, aanvragen en indienen van projecten… 

Check hier ons aanbod over High Impact Learning of boek meteen een learning conversation met één van onze onderwijs leerexperten. 

Inschrijven nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van De Opleidingscoach!
27
jun
Ook De Opleidingscoach gaat (terug) naar school

“Scholen en bedrijven staan voor gelijkaardige uitdagingen:...

23
mei
High Impact Learning in bedrijfscontext: urgentie

“Urgentie” is één van de 7 bouwstenen...

De Opleidingscoach is dé leerexpert in België voor het opzetten of versterken van leer- en ontwikkelings-strategieën in lijn met de missie en visie van bedrijven en organisaties. Wij bieden gespecialiseerde en innovatieve kennis aan binnen het L&D-domein in een op-maat partnership.