Werkinstructies en informeel leren: van leren naar presteren

Werkinstructies en informeel leren: van leren naar presteren

Zowat iedereen in een organisatie komt weleens in aanraking met werkinstructies, metname training-, kwaliteits- en productieverantwoordelijkheden. Goede werkinstructies zijn niet alleen van belang om te voldoen aan wettelijke (kwaliteits-)vereisten maar vooral ook om de kwaliteit van uw dienstverlening te garanderen, de veiligheid van uw medewerkers te verzekeren en ervoor te zorgen dat nieuwe medewerkers snel(ler) inzetbaar.

Informeel leren via werkinstructies

Werkinstructies zijn elektronische manuals en bieden de werknemer directe ondersteuning op de werkplek. Ze bevatten een stap-voor-stap instructie in het uitvoeren van procedures. Deze instructies zijn online opgeslagen en beschikbaar zodat iedereen toegang heeft tot de werkinstructies en eenzelfde manier van werking hanteert. Het voordeel van werkinstructies is dat het aansluit bij de manier waarop werknemers het liefst leren: door het te doen.   

Opvallend is dat werkinstructies in de meeste organisaties geen prioriteit zijn. Daarmee bedoelen we dat ze dikwijls geschreven zijn om in eerste instantie te voldoen aan wettelijke vereisten maar niet noodzakelijk dienen ter ondersteuning van de eindgebruiker. Pas wanneer de kwaliteit van een organisatie in het gedrang komt, komt het verbeteren van het documentatiesysteem hoger op de agenda.

De rol van L&D in het (her)ontwerpen van werkinstructies

Veelgestelde vragen bij het (her)ontwerpen van werkinstructies zijn:

  • Wie is verantwoordelijk voor het maken en up-to-date houden van werkinstructies?
  • Welke regels dienen we te maken omtrent het schrijven van procedures en werkinstructies?
  • Hoe verzekeren we dat onze medewerkers over de juiste kennis beschikken én deze in 3 clicks kunnen vinden (in een kwaliteitsmanagementsysteem)?

L&D speelt een belangrijke rol bij de documentatie omwille van de volgende redenen:  

  • Adviesverlening bij het (her)ontwerpen van werkinstructies vanuit de expertise in belangrijke breinprincipes en hoe men leert. Tijdens onze training “Schrijfmethodologie” gebruiken we 10 vuistregels die rekening houden met de gebruiksvriendelijkheid van de werkinstructies voor de eindgebruiker.
  • Ondersteuning bieden aan medewerkers op de werkvloer om ‘at the moment of need' informatie en instructies ter beschikking te hebben (performance support).
  • Versterken van de ‘link’ tussen werkinstructies en het trainen/coachen van (nieuwe) medewerkers in de toepassing ervan. Dit is met name van toepassing op het snel en effectief onboarden van nieuwe medewerkers.

Nood aan ondersteuning?

Vanuit onze jarenlange ervaring in informeel leren, performance support, kwaliteitsmanagementsystemen en de integratie tussen documentatie en training zijn wij uw partner bij de praktische implementatie ervan. Neem contact op met ons voor meer informatie.

Inschrijven nieuwsbriefSchrijf je in voor de nieuwsbrief van De Opleidingscoach!
26
sep
Strategisch aan de slag met een interne academie

Het opzetten van een interne academie is niet louter een...

08
aug
Must reads voor elke L&D professional

Als leergierige L&D professionals houden we van boeken die de...

11
jun
INTERVIEW WITH PATTI SHANK: MANAGING MEMORY FOR DEEPER LEARNING

Patti Shank is a workplace learning expert, instructional...

De Opleidingscoach is dé leerexpert in België voor het opzetten of versterken van leer- en ontwikkelings-strategieën in lijn met de missie en visie van bedrijven en organisaties. Wij bieden gespecialiseerde en innovatieve kennis aan binnen het L&D-domein in een op-maat partnership.